neděle 23. září 2012

Čokoládový dort s čokoládovými jazýčky a mašlí


Zdravím všechny!
  Musím se vám s něčím pochlubit... dostala jsem svou první objednávku! Sice si dort objednávala sousedka, ale i tak se to počítá :) Měla jsem obrovskou radost. Už dlouho jsem myslela jaké by to bylo, kdyby mě někdo požádal abych pro něco upekla. Mít pevně stanovený datum a možnost, že by se mi to nepovedlo tady prostě neexistovala. Sousedka si ho objednala jako dárek pro svou maminku. Konala se oslava, na kterou bylo pozváno 20 hostů.
  Nejdřív chtěla výběr dortu nechat jenom na mě. Ale nakonec jsme se shodli na extra čokoládovém.
  Dokonce nikdo nevěřil, že jsem to upekla a všichni hosté si ho fotili. A sama oslavenkyně mi přišla poděkovat :) Jeden kousek dortu nám schovali, abychom ochutnali. Musím říct, že dort nevypadá jenom báječně, ale báječně i chutnal. :)



Suroviny:

dort:
200g tmavé čokolády (doporučuju 70%, ale míň než 60% ne)
200g naakrájeného másla (+ na vymazání formy)
1 lžíce instantní kávy
170g hladké mouky
1/4 lžičky sody
100g cukru muscado
100g krupice
3 středně velké vejce
75ml podmáslí

poleva:
200g nalámané tmavé čokolády
280ml smetany ke šlehání
2 lžíce krupice

jazýčky a mašle:
100g bílé čokolády
30g tmavé 70% čokolády

Postup:

  • Dort:
Dortovou formu o průměru asi 23 cm (víc nevadí) vymažte a vysypte moukou. Toubu předehřejte na 160 stupňů (můžete i na 140). Ve 120ml vroucí voy rozpuštěte instantní kávu. Tu spolu s nalámanou čokoládou, máslem dáme do kastrůlku. Prohřívejte, dokud se čokoláda a máslo nezačnou rozpouštět. Nezahřívejte příliš.

Mezitím promíchejte v míse mouku, sodu, cukr a kakao. Já jsem vše ještě prosyla. V jiné míse smíchejte vajíčka s podmáslím.

Čokoládovou a vajíčkovou směs promíchejte s moukou. Měla by vzniknout hladká a polotekutá směs. Vlijte ji do trouby a pečte hodinu a půl. Podle zkueností ostatních stačí i 45 minut. Zkontrolujte to pomocí špejle (po zapíchnutí by měla zůstat suchá a čistá).

Udělejte si jazýčky a mašli (viz dole).

Dort vyndejte z formy a nechte vychladnout. Rozřízněte ho podélně na tři nebo dva díly. Nalámanou čokoládu na polevu dejte do misky. Smetanu a cukr dejte do kastrolu a zahřejte k bodu varu, přelijte ji přes čokoládu a promíchejte do hladka. Polevou spojte dort a přelijte jí i celý dort.

Jazíčky přilepte na okraj dortu a sestavte mašli.


  • Jazýčky a mašle:

Na prkénko natáhněte a dobře připevněte třeba lepenkou celofán. Nesmí se bohybovat. Vytemperujte čokoládu (viz dole). Štětcem na malování dělejte tmavé šmouhy na celovánu o velikosti 4-5cm. Vrtva čokolády by měla bý tenká. Šmouhy ihned tahunou. Připravte si jich přibližně dvacet, ale když si jich uěláte víc, máte jistotu, kdyby se něco pokazilo (nepokazí :D). A samotné jazýčky jsou vynikající..

Teď udělejte na šmouhách druhou vrstvu vytemperované čokolády (viz dole), tak aby úplně překryla tmavou šmouhu a měla by být o něco větší. A tlustá asi 2 mm. Celková velikost jazýčků by měla být 5-7cm dlouhá a 3cm široká. Při pokojové teplotě nechte ztuhnout. Nedávejte je do lednice.


  • Mašle:

S vysoce lesklé a tužší fólie (např. průhledné plastové desky na dokumenty nebo "kapsiček" na papíry) nastříhejte 6 proužků (můžete pro jistotu víc) o vel. 2x7cm a dalších 6 proužků o vel. 2x10cm. Nanášejte šmouhy úplně přesně jako u jazýčků (tmavá šmouha- velká a tlustá bílá šmouha). Proužek hned po natřní ohněte a konce spojte kancelářskou sponou. Mašle můžete ještě prsty dovytvaovat.

Ozdobení:
Odlepte jazýčky z fólie. Nalepujte je vedle sebe po stranách dortu na ještě neztuhlou polevu. U mašlí opatrně odstraňte svorky a odloupněte fólii. Na sted dortu naneste jednu lžíci polevy a a naskládejte mašli. Menší kousky do středu, větší kousky kolem menších mašliček.


Dort ejte aspoň na hodinu do lednice. Já ho dala přes noc a chuť dortu se rozležela aspojila. Prostě lahoda.


Temperování čokolády:
Když se čokoláda vytemperuje, nerozpuští se tak rychle mezi prsty. Takže to usnadní manimulaci s čokoládou.Čokoládu byste v kastrolu měli stále míchat aby se kakao s máslem nerozdělilo (proto si kupte kvalitní čokoládu. Třeba Lindt.) Když čokoládu vytemperujete správně čokoláda se bude ve výsledku lesknout.
Čokoládu nechte pozvolna a za velmi častého míchání v misce na párou (ne ve vodní lázni). Ještě než se kousky čokolády rozpustí, sundejte misku z hrnce a míchejte až do vychladnutí. Pokud čokoláda hodně ztuhne, vraťte ji nad páru.
Teplota čokolády by nikdy neměla překročit stupňů. To pak vypadá jako by se srazila. Až bude mít čokoláda 30 stupňů, můžete s ní začít malovat a vytvářet jazýčky a mašličky. To, že bude mít 30 stupňů poznáte tak, že když si vařečku s čokoládou položíte na dolní ret a čokoláda b vás měla chladit.







  S dortem jsem byla hodně spokojená. Líbí se mi jak dort všechny ihned ohromí. Ta práce stojí za to. A né jenom že vypadá úchvatně (omlouvám se, že ho pořád tak vychvaluju :D), ale i chutná nebesky.
  Doufám, že jste vše z receptu pochopili. Kdyby vám něco nebylo jasné, tak se ptejte. Můj dort je trochu větší a jazýčky jsem musela zkrátit. Recept na čokoládový dort je z apetitu (Nejlepší čokoládový dort) a na mašličky s jazýčky jsem našla recept v Gurmetu.

18 komentářů:

  1. wow Deniska, tortička je nádherná, si veľmi šikovné mladé dievča! Nech sa ti tak krásne darí naďalej, teším sa na ďalšie tvoje nové výtvory :-))....musí byť aj chuťovo výborná, mám rada kvalitnú čokoládu, preto by ma potešila tvoja tortička, vidno že si ju robila s láskou :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju moc:) Taky mám moc ráda tvé výtvory:) A na kvalitní čokoládě by se šetřit nemělo:)

      Vymazat
    2. ďakujem Deniska :-)....a ohľadom čokolády úplne súhlasím :-))

      Vymazat
  2. Denisko, máš velmi pěkný blog, a tento čokoládový dort je úžasný, skvělý nápad kombinovat světlou a tmavou čokoládu, musel být moc dobrý a určitě udělal velkou radost, děkuji Ti za návštěvu u mě.... :)

    OdpovědětVymazat
  3. Si úžasne šikovná, tá tortička vyzerá krásne a tie mašličky a jazýčky? wow ! Práve som našla tvoj blog, ale teším sa na ďalšie recepty, mňam mňam :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jé, děkuju, takový krásný komentář mě vždycky moc potěší :))

      Vymazat
  4. Deniska, náhodou som natrafila na Tvoj blog. Tortička je úúúúúúúúúžasnááááááááá.

    OdpovědětVymazat
  5. s mašlí sis teda vyhrála! :)
    parádní

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. V deset hodin večer jsem temerovala čokoládu. Jo, byla to švanda :D

      Vymazat
  6. Ahoj, más pěknný blog, koukám, že už tady más fakt hodně všelijakých dobrot :) Já jsem mašli jednou zkoušela, ale měla jsem ty pásky strašně tenoučký, tak to hned popraskalo, tak to zksuím příště s tím temeprováním, to je dobrý nápad :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Musíš ji ještě předtím vytemperovat a čokoládou "malovat" v nějaké určité teplotě. :)
      Děkuju moc, snažím se :)

      Vymazat
  7. Nádherný dort, já jsem taky vždy milovala čokoládové dorty, ale celkem jsem se jich poslední dobou přejedla, tak si teď radši pochutnávám na obyčejných nebo ovocných =). A ta mašle je vážně nádherná.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já jsem měla čokoládový dort asi jenom dvakrát. :D Mamka dřív pekla a teď už vůbec, do kaváren nechodíme, takže kde jinde mlsat? :/:D

      Vymazat
  8. Ten dort je vážně krásný! Nerada peču dorty, protože mě vytáčí, jak mi vždycky někde vyteče náplň a ani je neumím moc zdobit. Takže klobouk dolů. :)

    OdpovědětVymazat
  9. Wow, ta mašle je prostě skvělá!

    OdpovědětVymazat
  10. Wow! Tedy, Ty jsi ohromně šikovná :) taky jsem náhodou poprvé narazila na Tvůj web a musím říct, že jsem si hned opsala tři recepty a nad tímhle zázrakem "slintám" už dobře čtvrt hodiny :D jen tak dál! Máš talent a je znát, jak Tě to těší :)

    OdpovědětVymazat